چاپ این صفحه

رشد ۴۷ درصدی ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی در سال جاری

تعداد بازدید : 212
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۵/۲
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با اعلام اینکه ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار اظهارنامه اشخاص حقیقی در سال جاری ثبت و ارائه شده است، از رشد ۴۷ درصدی آن نسبت به سال قبل خبر داد.

داوود منظور در دیدار با مدیران سازمان‌های امور اقتصادی و دارایی سراسر کشور با بیان اینکه در دولت سیزدهم تغییرات در سازمان امور مالیاتی با رویکرد تحولی در حال انجام است، گفت: با اجرای این تغییرات و برنامه‌های پیشرو به دنبال ایجاد یک نظام مالیاتی پویا با درآمدهای پایدار مالیاتی در جهت عدالت اجتماعی، تأمین منابع دولت، حمایت از بخش‌های تولیدی و شفاف اقتصاد و کنترل بخش‌های غیرشفاف اقتصاد هستیم.

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از خبر‌گزاری مهر وی افزود: در این دوره، سازمان امور مالیاتی با اجرای اقدامات تحول‌آفرین به دنبال اجرای مبارزه با فرار مالیاتی به‌منظور کاهش فشار بر بخش رسمی اقتصاد، جایگزینی پایه‌های مالیاتی جدید به‌جای فشار بر بخش تولید، افزایش مؤدی مداری و رضایت مؤدیان با ارائه خدمات الکترونیک و محوریت داده‌ها و سامانه‌ها به‌جای ممیز مداری است.

شناسایی و دریافت مالیات از تمام فعالان اقتصادی متناسب با درآمد

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ با تدوین بیش از ۴۰ آئین‌نامه و دستورالعمل اجرائی، تولید سامانه ملی مؤدیان و آغاز اجرای قانون پایانه فروشگاهی، تدوین پیش‌نویس قانون مالیات بر جمع درآمد، تحقق ۱۱۳ درصدی درآمد وصولی در سال ۱۴۰۰ و وصول بالغ‌بر ۱۴۰ هزار میلیارد تومان در چهارماهه اول سال جاری و حمایت از تولید ازجمله اقدامات انجام‌شده تاکنون بوده است.

 

وی با تشریح تغییر رویکرد سازمان امور مالیاتی در پرداخت مالیات، تأکید کرد: شناسایی و دریافت مالیات از تمام فعالان اقتصادی متناسب با درآمد رویکرد اصلی سازمان است و تمام فعالان اقتصادی باید مالیات متعلقه را پرداخت نمایند.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بر اساس همین رویکرد با اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ مالیات ستانی در کشور مواجه بوده‌ایم و با ثبت ۴ میلیون و سیصد هزار اظهارنامه اشخاص حقیقی در سال جاری نسبت به سال قبل ارائه اظهارنامه‌های اشخاص حقیقی ۴۷ درصد رشد داشته است.

تحقق عدالت مالیاتی با هوشمندی سازی و سامانه محوری

منظور با بیان اینکه سازمان مالیاتی اطلاعات کارتخوان‌ها، حساب‌های بانکی و کارت به کارت‌های بانکی را در اختیار دارد، اظهار داشت: نظام مالیاتی با هوشمندی، سامانه محوری و داده محوری می‌تواند عدالت مالیاتی را برقرار کند.

وی به تبیین برنامه‌های سازمان برای تحقق درآمد مالیاتی ۴۵۴ هزار میلیاردتومانی برآوردی سال ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: با اجرای برنامه‌ها و همراهی مردم می‌توان یک رکورد بسیار مهم برای کشور رقم زد.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور توسعه پایه‌های مالیاتی ازجمله مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد را از برنامه‌های آتی سازمان دانست که باعث مقابله با سوداگری و افزایش نقش تنظیم‌گری مالیات در اقتصاد کشور می‌شود.

برخی معافیت‌های مالیاتی را پاشنه آشیل نظام مالیاتی است

منظور، اعطای برخی معافیت‌های مالیاتی را پاشنه آشیل نظام مالیاتی عنوان کرد و افزود: در طی سالیان گذشته تور مالیاتی با برخی قوانین و معافیت‌های مختلف سوراخ شده است و یکی از برنامه‌های اصلی نظام مالیاتی، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی است.

وی اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی را زمینه‌ساز تحول در نظام مالیات ستانی دانست و تأکید کرد: در حال حاضر مؤدیان می‌توانند به سامانه مربوطه مراجعه و برای خود کارپوشه لازم را درست کرده و صورت‌حساب‌های الکترونیکی صادر نمایند.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه فراخوان مؤدیان در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی به طور تدریجی صورت خواهد گرفت، گفت: با اجرای این قانون شفافیت اقتصادی تحقق‌یافته و فرار مالیاتی به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت.

چاپ این صفحه