چاپ این صفحه

پولیش زیستی به منظور کاهش پرزدهی الیاف سلولزی بشرساخت

تعداد بازدید : 195
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۵/۲
الیاف سلولزی بشرساخت(MMCF) یکی از موضوعات مورد بحث و مشاجره در صنایع نساجی و پوشاک هستند. این الیاف بهتر از الیاف بر پایه نفت بوده اما از آن جایی که منبع آن ها پالپ چوب است می توانند باعث به خطر انداختن زمین های جنگلی شوند.

به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز، جدیدترین تحقیقات کمپانی دانمارکی نووزیمز بر روی مصرف کنندگان نشان داده است که بیش از 70 درصد خریداران از وجود پرز یا کرک بر روی لباس هایشان ناراحت می شوند. بسیاری از آن ها ترجیح می دهند لباس های پرزدار را دور بریزند.

کمپانی برای رفع این مشکل راهکاری به نام Fiberlife ارایه داده است که باعث کاهش پرز در الیاف ویسکوز، مودال و لایوسل می شود و در نتیجه مصرف کنندگان دیگر تمایل چندانی به دورریختن لباس هایشان نخواهند داشت.

به گفته دینا لیپ مدیر بازاریابی جهانی نووزیمز، پولیش زیستی می تواند باعث جدا کردن میکروفیبریل ها از پارچه شود. این میکروفیبریل ها در هنگام شستشو و پوشیدن بر روی لباس ایجاد می شود و می تواند گرد و خاک را در خود جمع کند.

لیپ می گوید: "پولیش زیستی به طور مشخص میکروفیبریل های بیرون زده از الیاف را هدف قرار داده و آن ها را به ذرات کوچک تری خرد می کند که باعث می شود جدا شدن آن ها از پارچه ساده تر شود. پارچه ای که در نتیجه این فرایند در اختیار خواهیم داشت پارچه ای نرم تر، تمیزتر و درخشان تر است که دارای پرزهای کمتری می باشد."

نووزیمز می گوید پارچه های عمل شده با این روش در مقایسه با پارچه های عمل نشده معمولا نرم تر و دارای قابلیت آویزش بهتری هستند.

یکی از چالش های شرکت یافتن روشی بود که برای الیاف سلولزی بشرساخت مختلف مناسب باشد.

لیپ می گوید از آن جایی که پارچه های حاوی الیاف سلولزی بشرساخت از انواع مختلفی از چوب تهیه می شوند، پولیش زیستی باید دارای عملکرد ثابت و مناسبی برای تمام انواع پارچه های ویسکوز، مودال و لایوسل باشد. به همین دلیل توسعه راهکار مناسب دچار پیچیدگی هایی شد که با فایبرلایف این پیچیدگی های برطرف و امکان کاهش پرزدهی بر روی تمامی این پارچه ها فراهم شد.

نووزیمز در دهه 1990 یک فرایند پولیش زیستی با نام Cellusoft ® را برای پارچه های پنبه ای ابداع کرد. این روش نیز مانند فایبرلایف باعث ایجاد ویژگی های مثبتی بر روی پارچه های پنبه ای می شود نظیر دوام و نرمی ضمن این که کیفیت این پارچه های را نیز بهبود می بخشد. علاوه بر آن این روش باعث صرفه جویی در زمان فرایند و مصرف آب می شود.

از آن جایی که فایبرلایف یک روش آنزیمی است، هم بیولوژیک و هم زیست تجزیه پذیر بوده ضمن این که مصرف آب و مواد شیمایی را در فرایند تولید کاهش می دهد.

هدف از پولیش زیستی پارچه های تهیه شده از الیاف سلولزی بشرساخت افزایش دوام این پارچه هاست که به گفته شرکت روشی برای گذار از فست فشن یا همان مد سریع می باشد.

لیپ می گوید: "همه ما می دانیم که پایدارترین لباس همان لباسی است که در حال حاضر در کمد لباسمان داریم. عمر مفید یک لباس در کنار انتخاب ماده اولیه آن یکی از عوامل مهم تعیین اثرات اقلیمی آن لباس است. اگر قرار باشد پایداری صنعت مد بیشتر شود باید دوام لباس ها و در نتیجه مدت زمان استفاده از آن ها افزایش پیدا کند."

نووزیمز در راستای اهداف توسعه پایدار(SDGs) سازمان ملل فعالیت می کند. کلاوس استیگ پدرسن، رییس بخش پایداری شرکت ها در نووزیمز می گوید: "فناوری نووزیمز به دستیابی به انرژی و کشاورزی پایدار کمک می کند. با درک هدف های جهانی می توان طوری هدف گذاری کرد که نوآوری های صورت گرفته در راستای نیازهای نسل حاضر و آینده باشد."

نووزیمز می گوید قصد دارد تا راهکارهای فعلی خود یعنی فایبرلایف و سلوسافت را برای به کارگیری بر روی مواد اولیه جدید مانند پلی استر به روز رسانی کند.

چاپ این صفحه