چاپ این صفحه

تغییر کاربری ضایعات نساجی

تعداد بازدید : 236
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۵/۴
سازمان Accelerating Circularity برای دستیابی به هدف بازیافت منسوج-به-منسوج به منظور کاهش ضایعات نساجی در حال فعالیت است.

به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز، سازمان Accelerating Circularity یک سازمان غیرانتفاعی بوده که برای تغییر حالت زنجیره های تامین نساجی از خطی به گردشی و در نتیجه کاهش ضایعات و تاثیرات قطعی آن بر محیط زیست تاسیس شده است. ماموریت این سازمان طراحی و اعمال سیستم های تجاری است که در آن از ضایعات نساجی به عنوان ماده اولیه خام استفاده می شود و با استفاده مجدد و بازیافت دیگر نیازی به ریختن آن ها در زمین های دفن زباله و سوزاندشان نیست. آن ها عقیده دارند که منسوجات مصرف شده برای این که دور ریخته شوند بیش از اندازه خوب هستند.

 

سازمان Accelerating Circularity در سال 2019 توسط کارلا ماگردر تاسیس شد. شرکت های گپ، جئوتکس، Gr3N، لنزینگ، تارگت، یونیفای و وی اف کورپوریشن از اعضای موسس این سازمان هستند. تامین بودجه آن هم توسط شرکت های گپ، تارگت و وی اف کورپوریشن صورت می گیرد.

از طرف بنیاد وال مارت نیز کمک هزینه ای به سازمان تعلق گرفته است. این انجمن عقیده دارد که برای ایجاد تغییرات معنی دار در صنایع نساجی و پوشاک نیاز به همکاری کل بخش های این صنعت می باشد. تمرکز این مجموعه بر روی توسعه یک سیستم جامع برای بازیافت منسوج-به-منسوج بی نظیر است. یکی از روش هایی که با به کارگیری آن شرکت ها می توانند به تعهدات خود در مورد ورودی های بازیافتی و کاهش گازهای گلخانه ای عمل کنند، سرمایه گذاری بر روی سیستم های گردشی است. مجموعه Accelerating Circularit علاوه بر داشتن شریک دارای گروهی متشکل از شرکت های زیر است:

  • انجمن کفش و پوشاک آمریکا؛
  • موسسه فشن فور گود؛
  • انجمن صنایع مد ایالات متحده آمریکا؛
  • موسسه اپارل ایمپکت؛
  • سازمان فشن تیکس اکشن؛
  • انجمن مواد اولیه دست دوم و منسوجات بازیافتی؛
  • سازمان تکستایل اکسچنج؛
  • انجمن صنایع اوت دور؛
  • انجمن رهبران خرده فروشی و
  • سیرکل اکونومی

 

چشم انداز این سازمان جهانی است که در آن منسوجات به طور مداوم مورد استفاده قرار می گیرند و استفاده از مواد اولیه ویرجین تنها بر اساس محدودیت های استراتژیک است و تاثیرات زیست محیطی صنایع نساجی و پوشاک نیز کاهش یافته است.

حل یک مساله

امروزه صنایع نساجی عامل ایجاد حجم عظیمی از ضایعات در جهان است. تنها در زباله های جامد شهری ایالات متحده آمریکا سالانه 9/16 میلیون تن ضایعات نساجی یافت می شود. عدم استفاده از لباس ها و نبود فرایندهای مناسب برای بازیافت باعث زیان اقتصادی سالانه 500 میلیارد دلاری در جهان شده است. کمتر از یک درصد لباس های استفاده شده بازیافت و به مواد اولیه جدید تبدیل می شوند.

 

برای کم کردن این مسایل و مشکلات لازم است تا صنایع نساجی به یک صنعت گردشی تبدیل شود. برای کاهش اثرات سیاره ای در رابطه با مصرف انرژی،مواد شیمیایی و آب نیاز به حذف ضایعات و کم کردن نیاز به استفاده از مواد اولیه خام ویرجین است. ضایعات نساجی باید تبدیل به مواد اولیه خام جدید در این صنعت شوند.

 

تمرکز و فرایند

تمرکز اولیه سازمان Accelerating Circularity بر روی توسعه آزمایش هایی در ایالات متحده آمریکا و کمربند تولید در مکزیک و آمریکای مرکزی بوده که در آن شبکه های نساجی که توسط برندها و خرده فروشان آمریکایی مورد استفاده بودند، هدف قرار می گرفتند. برای اروپا پروژه جداگانه ای در این زمینه وجود دارد.

فرایند به کار رفته در سازمان عبارت بوده است:

  • تحقیق بر روی سیتم های موجود برای تولید مواد اولیه نساجی، جمع آوری، دسته بندی، پیش پردازش، بازیافت، توسعه محصول و پوشاک و محصولات گردشی برندها و خرده فروشان؛
  • بررسی سیستم های موجود و شناسایی فضاهای خالی؛
  • ایجاد سیستم های جدید گردشی زنجیره تامین برای شبکه های تامین منسوج-به-منسوج؛
  • ایجاد ارتباط میان سیستم های تازه شناخته شده زنجیره تامین؛
  • هدایت شبکه های تامین منسوج-به-منسوج در سطوح مقیاسی تقریبا 1000 واحد؛
  • گزارش تهیه کردن از تمامی یافته های به دست آمده از تحقیقات و
  • توسعه ابزارهایی به منظور تسهیل آزمایشات آتی و تسریع ایجاد سیستم های گردشی.

 

تحقیقات نشان داده است که در بخش طبقه بندی و پیش پردازش فرایند آماده سازی برای بازیافت ضایعات نساجی، فرصت ها و فضاهای خالی زیادی وجود دارد.

 

در حال حاضر بخش بزرگی از منسوجات دور ریخته شده در ایالات متحده آمریکا توسط سه عدد از بزرگ ترین فروشگاه های خیریه آمریکا یعنی Goodwill، Salvation Army و Savers/Value Village جمع آوری می شود.

 

سایر کانال های جمع آوری عبارتند از کمپین های لباس، برنامه های پس گرفتن لباس توسط برندها و خرده فروشان و اپراتورهای خیریه آنلاین. لباس های جمع آوری نشده معمولا از طریق جریان زباله های جامد شهری روانه زمین های دفن زباله می شوند. در آینده جمع آوری کنندگان زباله های جامد شهری در کنار شهرداری و دولت های محلی وظیفه انتقال این لباس ها به مسیرهای جدید بازیافت منسوجات را بر عهده خواهند داشت.

 

در مرحله بعدی یعنی مرحله دسته بندی چالش هایی وجود دارد که نشان دهنده فضاهای خالی است. امروزه منسوجات استفاده شده به صورت دستی مرتب و دسته بندی شده و به اجزای کوچک تری که برای بازارهای بازمصرف مناسب است، تبدیل می شوند. کالاهایی که قابل استفاده مجدد نیستند در قسمت بازیافت مکانیکی و بی کیفیت قرار می گیرند. به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز، کاهش هزینه های دسته بندی و افزایش دقت در تشخیص الیاف پیش نیاز زنجیره های تامین گردشی در مقیاس بزرگ برای بازیافت منسوج-به-منسوج هستند. این امر نیازمند راهکاری تجاری سازی شده و اتوماتیک برای دسته بندی و همچنین توسعه نیروهای کاری می باشد. محتوای الیاف و حجم مواد اولیه جمع آوری شده بسته به فصل و موقعیت متغیر است.

 

عملیات پیش پردازش منسوجات استفاده شده و تبدیل آن ها به مواد اولیه آماده برای بازیافت شامل جدا کردن بخش های سخت، از بین بردن قسمت های چاپی، ضدعفونی کردن/خشکشویی و تبدیل آن ها به اندازه های مناسب است. امروزه برای بازیافت منسوج-به-منسوج مختصری عملیات پیش پردازش نیز انجام می شود. این یک فرصت مهم برای بازیافت منسوج-به-منسوج در مقیاس انبوه است.

 

مطالعه

سازمان Accelerating Circularity برای تمرکز بر روی جنبه های اجتماعی اقتصاد گردشی تحقیقاتی را انجام داده و راهنمایی را تهیه کرده است . در این راهنما آمده است که در چه قسمت هایی نیاز به کارگران بیشتری برای جمع آوری، دسته بندی و پردازش مواد اولیه قابل بازیافت است.

 

مطالعات سازمان نشان می دهد که احتمالا جریان بازیافت منسوج-به-منسوج مزایای استراتژیک بلند مدت تری را در مقایسه با بازار بازمصرف/بازفروش خواهد داشت برای مثال حمایت بالقوه از آنشورینگ(بازگرداندن تولید داخلی به یک کشور) و رشد نیروی کار موجود.

 

دسته بندی یک مرحله مهم در فرایند بازیافت است هرچند که امروزه به عنوان شغلی که نیاز به مهارت چندانی ندارد شناخته می شود و دستمزد آن نیز حداقل است. علاوه بر آن دسته بندی جزو مشاغلی است که نیازمند فعالیت فیزیکی زیاد بوده و باعث خستگی فرد می شود. بازار بازمصرف/بازفروش برای تولید ورودی از طریق درجه بندی کالاهای قابل استفاده مجدد نیازمند دسته بندی اساسی است.

در حالی که برای اتوماسیون بخش های مشخصی از فرایند دسته بندی یک سری از فناوری ها در حال توسعه است اما دارای عملکرد جامعی نمی باشد. بسیاری از افرادی که در رابطه با مطالعه بر روی نیروی کار مصاحبه شده اند عقیده دارند که فرایند دسته بندی همچنان ترکیبی از یک فرایند دستی و اتوماتیک باقی خواهد ماند.

 

برای این که مصرف کنندگان راحت تر بتوانند لباس های ناخواسته خود را اهدا کنند و برای این که لباس های بیشتری به جای زمین های دفن زباله راهی بازیافت شوند، فرایند جمع آوری لباس های استفاده شده دارای یک فرصت توسعه زیرساختی و کاری می باشد. برای توانمند سازی ایجاد شغل از طریق تاسیس یک اقتصاد گردشی تدوین و تصویب قانون و سیاستگذاری حیاتی است. بر اساس مطالعه ای که در سال 2020 توسط کنفدراسیون نساجی و پوشاک اروپا(EURATEX) انجام شد، برای هر 1000 تن منسوج جمع آوری شده، دسته بندی شده و بازیافت شده در اتحادیه اروپا حدود 20 ظرفیت شغلی وجود دارد.

 

فاز بعدی توسعه آزمایشی

سازمان Accelerating Circularity پس از فعالیت گسترده در زمینه بررسی سیستم های موجود، ایجاد سیستم های گردشی جدید و ایجاد ارتباط میان آن ها، فاز بعدی توسعه آزمایشی را در سه ماهه چهارم سال 2021 آغاز کرد. هدف از این کار استفاده از ضایعات منسوجات پس از استفاده و ضایعات ایجاد شده در حین فرایند تولید به عنوان ورودی فرایندهای گردشی منسوج-به-منسوج است.

در حال حاضر این فرایندها مقیاس پذیر بوده و در مرحله پیش از تجاری سازی قرار دارند. محصول آن ها الیاف، نخ، پارچه و در نهایت همه محصولاتی که در دسته حوله ها، لباس های کاری، تی شرت ها، دنیم و منسوجات پشم مصنوعی قرار می گیرند، می باشد. نتایج هدفمند این فاز شامل نشان دادن سهولت ایجاد سیستم های گردشی منسوج-به-منسوج، جمع آوری داده ها بر اساس کیفیت/زیبایی و اثرات اقتصادی/زیست محیطی این روش در مقابل تولید مواد اولیه ویرجین و توسعه ابزاری برای تسریع جریان سیستم های گردشی است.

 

گستره و مقیاس پروژه های آزمایشی در آمریکا شامل 12 محصول بازیافتی منحصر به فرد با پارچه ها و ترکیب های رنگی متنوع و با هدف تولید حداقل 10000 واحد محصول می باشد. منسوجات تازه جمع آوری شده و از پیش دسته بندی شده که عمدتا منسوجات پنبه یا پلی استر استفاده شده یا تولید شده در طول فرایند تولید هستند، برای بازیافت کنندگان فرستاده شده و با انجام فرایندهای شیمیایی و مکانیکی بر روی آن ها به الیاف بازیافتی جدید تبدیل خواهند شد. الیاف بازیافتی به دست آمده سپس ریسیده شده و به نخ های پنبه، پلی استر، پنبه/پلی استر و ترکیب تنسل/ریفایبرا تبدیل می شوند. در طول انجام این مراحل نیز داده هایی از کیفیت، زیبایی و عملکرد محصولات بازیافتی گردآوری می شود که در آینده توسط Accelerating Circularity گزارش خواهد شد.

 

حرکت به سمت گردشی شدن

آزمایشات انجام شده در واقع به منزله خط مقدم حرکت صنعت نساجی به سمت گردشی شدن است. این نخستین باری است که محصولات گردشی در مقیاس بالا تولید می شوند. لازمه موفقیت در این مسیر داشتن یک زنجیره ارزش کامل از جمع آورندگان، دسته بندی کنندگان، پیش پردازشگرها، بازیافت کنندگان تا برندها و خرده فروشان است. در واقع همه بخش ها با هدف تحقق بازیافت منسوج-به-منسوج در حال فعالیت هستند.

 

چاپ این صفحه