چاپ این صفحه

خاندوزی: مالیات بر مجموع درآمد فعلا در اولویت نیست

تعداد بازدید : 310
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۶/۹
وزیر اقتصاد گفت: حداقل بازنشسته‌ها و کارمندانی که از بانکی که حقوق می‌گیرند باید بتوانند راحت تسهیلات دریافت کنند.

سیداحسان خاندوزی با بیان اینکه شفافیت هم در مورد بدهکاران بزرگ بانکی رخ داده و هم در مورد شرکت‌های دولتی که تا پارسال در یک حاشیه امنی بودند و کسی خبر نداشت چه می‌کنند اظهار کرد: در این دولت برای اولین‌بار اطلاعات تمام شرکت‌های دولتی، اطلاعات مالیاتی و اطلاعات شرکت‌های بیرون از دولت و نهادهای عمومی شفاف می‌شود.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از جهان صنعت، وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص فعالیت سامانه جامع املاک و اسکان گفت: این سامانه از سال‌ها قبل وجود داشت اما نقش پررنگی که در حوزه سیاست‌های اقتصادی و مالی بازی کرد محصول تلاش و فشاری بود که در آن زمانی که من در مجلس بودم آورده شد. در اصل قانون مالیات بر خانه‌های خالی وجود داشت و ما این را نگذاشتیم که هر وقت دولت پول کم داشت کسری بودجه را جبران کند بلکه برای این بود که جلوی کسانی که از خرید و فروش املاک درآمدهایی را به دست می‌آورند و گرانی خانه را به مردم تحمیل می‌کنند بگیریم؛ همان اتفاقی که بهار و تابستان امسال افتاد و واقعا اوضاع در این حوزه نامناسب است.
وی با اشاره به اینکه مساله این است که چرا دولت از سال‌های قبل به سراغ این موضوع نرفت، اظهار کرد: رصد این موضوع برای این است که بدانیم چه تعدادی در ایران خانه دارند و چه تعداد مستاجر هستند، چون اگر این اطلاعات نباشد دولت نمی‌تواند اعمال نظر درست و جامعی داشته باشد، به همین جهت گفتیم سامانه املاک و اسکان قلب این قصه بوده و حتی اگر مالیات هم کمتر بگیریم به صرفه است.

خاندوزی تصریح کرد: طبق آماری که تا تیرماه داشتیم برای ۵۳۰ هزار واحد مسکونی برگه مالیاتی صادر کردیم، از این تعداد ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر اعتراض کردند و عده‌ای هم پرداخت کردند و اکثریتی هم نه اعتراض کردند و نه پرداخت کردند که باید بدانند این مالیات ضریب می‌خورد و در موقع فروش مشکل پیدا می‌کنند، فعلا ابزار ویژه‌تری برای تمکین وجود ندارد. همچنین یکی از اهداف دولت این است که بتوانیم طرح مالیات بر مجموع درآمد را عملیاتی کنیم، لایحه اصلاح قانون مالیاتی را آماده کردیم، اما برای پیاده‌سازی این نوع مالیات راهبردهای پیچیده‌ای وجود دارد لذا فعلا برای ما در اولویت نیست.

چاپ این صفحه