چاپ این صفحه

تعدد بخشنامه‌های گمرکی، سرعت‌گیر صادرات

تعداد بازدید : 189
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۶/۱۵
معاون مرکز واردات گمرک مطرح کرد؛ ۱۰۴۳ بخشنامه از ابتدای سال ۹۷ تا پایان مرداد سال جاری صادر شده که معضل صادرات کشور است.

کردگار، معاون مرکز واردات گمرک در مصاحبه با میز تخصصی تجارت خارجی با اشاره به بخشنامه‌های متعدد گمرکی گفت: از ابتدای سال ۹۷ تا پایان مرداد ماه سال جاری هزار و چهل و سه بخشنامه صادر شده، که ۹۰ درصد این بخشنامه‌ها از طرف سازمان‌های همجوار گمرک است.

 

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از اکسپورتنا، وی افزود: ۱۰ درصد بخشنامه‌های گمرکی از طرف معاونت اجرایی سازمان گمرک صادر شده، که این بخشنامه‌ها بیشتر برای رفع ابهامات و روشن سازی  بخشنامه‌های صادره از سازمان‌های همجوار است.

 

کردگار گفت: تعداد بخشنامه‌های گمرکی در سال ۹۷، ۲۱۲ بخشنامه، سال ۹۸، ۱۵۱ بخشنامه، سال ۹۹، ۱۵۳ بخشنامه و سال ۱۴۰۰، ۳۶۵ بود.

معاون مرکز واردات گمرک با اشاره به تعدد بخشنامه‌های گمرکی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان مرداد ۱۶۲ بخشنامه صادر شده که این میزان در مدت مشابه قبل ۱۱۲ بخشنامه بوده است.

کردگار با بیان اینکه گمرک آخرین مرحله در امر صادرات و واردات کالا است، گفت: گمرک ایران با ۳۷ سازمان از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، سازمان استاندارد، سازمان بهداشت، سازمان غذا و دارو و… در ارتباط است که ناهماهنگی در ارتباط سازمان‌ها مجاور گمرک یکی از دلایل اصلی برای تعدد بخشنامه‌هاست.

وی گفت: براساس بخش دوازدهم قانون امور گمرکی، سازمان‌های همجوار گمرک باید با رهبری گمرک کار خود را انجام دهند، اما متاسفانه این قانون به خوبی انجام نمی‌شود.

معاون مرکز واردات گمرک با اشاره به سامانه گمرک افزود: سامانه الکترونیک گمرک از نیمه اول سال ۹۴ مجوز‌ها و بخشنامه‌های ترخیص و ورود کالا را به صورت الکترونیک ثبت می‌کند. با هم‌افزایی و پیوند سامانه گمرک با سامانه هم جوار مانند وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت بهداشت و جهادکشاورزی می توان از صدور  بخشنامه‌های متعدد جلوگیری کرد.

چاپ این صفحه