چاپ این صفحه

تشکل‌های صنفی فرش ماشینی، مشکلات را با همدلی حل کنند

تعداد بازدید : 180
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۶/۲۰
تولایی درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی، کف‌پوش، موکت و صنایع وابسته گفت که باید این رویداد با هماهنگی بیشتری برگزار شود؛ قواعد بین‌المللی اقتصاد موردتوجه قرار گیرد و به مسئله خلاقیت توجه بیشتری شود.

نمایشگاه فرش ماشینی، کف‌پوش، موکت و صنایع وابسته به پایان رسید؛ محمود تولایی در جلسه کمیته فرش ماشینی از اهمیت برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی، کف‌پوش، موکت و صنایع وابسته گفت؛ این نمایشگاه برای فعالان این حوزه رویداد بسیار مهمی است ولی مدیریت کلان‌شهر تهران اهمیت زیادی به آن نمی‌دهند.

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان گفت: شورای سیاست‌گذاری و مجری برگزارکننده نمایشگاه، اجازه هیچ‌گونه تبلیغات در هیچ نقطه نمایشگاه را ندارد؛ امکان رصد بازدیدکنندگان نمایشگاه نیست و نمی‌توان طیف مخاطب نمایشگاه را ارزیابی کند. یا نمایشگاه در منطقه‌ای از تهران قرارگرفته که تصمیم آن با برگزارکننده نیست. حتی در نقشه حمل‌ونقل درون‌شهری تهران دیده نشده است. در تهران سال‌هاست مترو راه‌اندازی شده ولی نمایشگاه مترو ندارد. هیچ خطی به نمایشگاه نمی‌رسد.

او تأکید کرد: نمایشگاه برای فعالان این حوزه همه‌چیز است ولی برای مدیریت کلان‌شهر تهران چیز مهمی نیست. ممکن است وسط برگزاری نمایشگاه با یک حادثه تعطیل شود و کاری از دست هیچ‌کس برنیاید. ما با این فضا کار می‌کنیم. ما مسافر آن قطاری شده‌ایم که ریل‌گذاری جای دیگری اتفاق می‌افتد و مسافران به دنبال اصلاح مسیر و افزایش سرعت قطار هستند.

محمود تولایی تصریح کرد: چند سالی است که بزرگان صنعت فرش ماشینی از برخی فعالان تازه‌کار و کوچک این حوزه عقب‌افتاده‌اند. تجربه نمایشگاه نشان داد غرفه‌هایی که اصلاً هیچ به‌حساب نمی‌آمدند و در فضاهایی مستقرشده‌اند که خیلی در دید نیست، نتیجه خوبی از نمایشگاه گرفته‌اند. این‌ها روی تولید محصولاتی متمرکزشده‌اند که در بازار نبوده است! چند نفر از ما می‌دانیم که در کهریزک کارخانه فرش ماشینی فعال است و چه تولیداتی انجام‌شده است؟ شرکت تولیدی از کردستان اعلام می‌کند فرش ماشینی پشمی که پشم آن به‌صورت دستی آماده‌شده است در نمایشگاه ارائه کرده و روز دوم نمایشگاه محصول یک سال خود را فروخته است و می‌گوید نتیجه‌ای از فضاهای بازگرفته که در فضای سالن به آن نرسیده است.

او ادامه داد: باید قوانین بین‌المللی اقتصادی را بپذیریم؛ کسانی که خلاقانه وارد بازار شده‌اند، سهم خوبی از اقتصاد این حوزه گرفته‌اند. راضی‌ترین غرفه‌های امسال غرفه‌های کنار خیابان‌های نمایشگاه هستند. هرکس محصول بهتر باقیمت بهتر و شرایط بهتر ارائه کند، او خریداران بیشتری خواهد داشت.

تولایی گفت: نمایشگاه رویدادی است که طی سال‌های اخیر ورودی‌ها زیاد شده است. امسال نسبت به سال گذشته 40 درصد شرکت‌کننده اضافه‌شده ولی فضای نمایشگاه اضافه نشده بود. باید در این نمایشگاه‌ها به نیاز همه پاسخ داده شود و برای همه شرکت‌کننده‌ها جای حضور تهیه شود.

او ادامه داد: درخواست برای شرکت در نمایشگاه با توجه به رکود دو سال گذشته افزایش قابل‌توجه داشت.  چهاردهمین نمایشگاه فرش ماشینی در فضای 26 هزار مترمربعی برگزارشده ولی تقاضای نمایشگاه بیش از 35 هزار مترمربع بود. از طرفی خدمات جانبی ازجمله مباحث ایمنی و خدماتی و رفاهی هم باید موردتوجه قرار گیرد. این امکانات در شهری مثل کاشان وجود ندارد اما ساخت سایت نمایشگاهی کاشان با سرعت در حال انجام است و امکان برگزاری نمایشگاه محلی و منطقه‌ای در آینده وجود دارد.

تولایی با تأکید بر هدفمند کردن اطلاع‌رسانی گفت: نمایشگاه نباید به سمت تک‌فروشی برود. اصلاً به دنبال تبلیغات عمومی نیستیم. بنابر این نیست که مردم و مشتری‌های خانگی به نمایشگاه بیایند. اگر چنین شود امکان کار تجاری برای غرفه‌داران سخت خواهد شد. جامعه هدف نمایشگاه شبکه توزیع (تجار و اصناف) است که بعید است از رویداد فرش نمایشگاه فرش ماشینی بی‌اطلاع باشند.

تولایی تأکید کرد: لازم است تشکل‌های صنفی برای حل مسائل و مشکلات در کنار هم قرارگرفته و مشکلات را با همدلی حل کنند تا این‌که افرادی از بیرون صنف وارد پروسه تصمیم‌گیری شده و مشکلات را افزون نمایند.

او ادامه داد: تسهیلاتی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان یا صنایع وابسته فرش ماشینی برای شرکت در نمایشگاه از سوی شورای سیاست‌گذاری با همکاری مجری صورت گرفت ولی شرکت‌های دانش‌بنیان یا صنایع وابسته تقاضایی وجود نداشته است که به آن پاسخ داده نشود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه فرش ماشینی گفت: این نمایشگاه با ظرفیت ملی ولی مطالبه بین‌المللی برگزار می‌شود.  این رویداد مهم و باشکوه در تراز برترین نمایشگاه تولیدی صادراتی است که در تهران برگزار شد و امیدواریم در سال‌های آینده باکیفیت بهتر و هماهنگی بیشتری برگزار شود.

چاپ این صفحه