به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از دنیای‌اقتصاد، همچنین براساس بند «۳» مصوبه یادشده، وزارتخانه‌‌‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، مکلف شده‌‌‌اند، روند سرمایه‌گذاری در اراضی، اعم از داخل یا خارج از شهرک‌های صنعتی یا کشاورزی را که به صورت اجاره بلندمدت واگذار شده‌اند به نحوی پایش کنند که چنانچه اجرای طرح‌‌‌ها، با تاخیر بیش از یک‌سال از زمان‌بندی مندرج در قرارداد واگذاری مواجه شد، پس از سه‌فقره اخطار با فاصله زمانی یک‌ماهه، نسبت به فسخ قرارداد زمین اقدام کنند تا فرصت سرمایه‌گذاری برای متقاضیان جدید و توانمند نیز فراهم شود.

همزمان با ابلاغ مصوبه هیات‌وزیران، دستورالعمل سرمایه‌گذاری نیز در سطح وزارتخانه با رویکرد افزایش شفافیت، تسهیل امور و توسعه و هدایت سرمایه‌گذاری‌‌‌ها در حال تدوین است که در مفاد آن، پایش سرمایه‌گذاری از طریق تعلیق خودکار و سیستمی جوازتاسیس طرح‌های راکد و فاقد پیشرفت فیزیکی مناسب پیش‌بینی شده است.

 

هرچند نظارت بر روند اجرای طرح‌‌‌های سرمایه‌گذاری امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است؛ اما شرایط اقتصادی کشور و موانع پیش‌‌‌روی سرمایه‌گذاران نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد و برنامه‌‌‌زمان‌بندی در قراردادهای واگذاری به‌‌‌گونه‌‌‌ای تنظیم شود تا سرمایه‌گذاران فرصت کافی برای تکمیل طرح در شرایط اقتصادی کنونی را داشته باشند.

همچنین به‌منظور تسریع در راه‌‌‌اندازی طرح‌‌‌ها و واحدهای راکد یا تعطیل، سامانه‌‌‌ به‌‌‌هم‌‌‌رسانی در درگاه خدمات وزارتخانه ایجاد شده که در آن صاحبان بنگاه‌‌‌ در صورت تمایل به مشارکت یا واگذاری طرح یا واحد خود، امکان ثبت مشخصات و معرفی بنگاه به علاقه‌‌‌مندان سرمایه‌گذاری جدید، از جمله متقاضیان صدور جوازتاسیس را خواهند داشت. به‌‌‌موازات، هنگام ثبت درخواست جوازتاسیس در سامانه بهین‌‌‌یاب، فهرست واحد یا طرح‌‌‌های آماده واگذاری یا مشارکت به رویت متقاضیان دریافت جوازتاسیس می‌رسد تا در صورت تمایل، با سرمایه‌گذاری اولیه کمتر، نسبت به تکمیل طرح‌‌‌ نیمه‌‌‌تمام یا احیای واحدهای راکد اقدام کنند. تمام فرآیندهای واگذاری یا مشارکت، با توافق طرفین انجام خواهد شد و وزارتخانه دخالتی در این خصوص ندارد.