چاپ این صفحه

چشم انداز ناامیدکننده برای رشد اقتصادی اتحادیه اروپا در سال 2023

تعداد بازدید : 101
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۸/۲۱
اقتصاد اتحادیه اروپا پس از ظهور نشانه های مثبت در نیمه اول سال وارد مرحله چالش برانگیزی شده است.

به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز،  بحران انرژی باعث کاهش قدرت خرید خانگی و نگرانی تولیدکنندگان شده است. شاخص احساس اقتصادی به طرز محسوسی کاهش یافته و در نتیجه با وجود این که رشد اقتصادی در سال 2022 بهتر از پیش بینی های بوده اما چشم انداز سال 2023 نشان دهنده افت اقتصادی و افزایش تورم در مقایسه با پیش بینی انجام شده در تابستان می باشد.

انتظار می رود در پایان سال جاری و شروع سال جدید رشد اقتصادی به شدت کاهش یابد. تولید ناخالص داخلی حقیقی به طرز غیرمنتظره ای در نقطه مقابل نیمه اول سال 2022 است یعنی همان زمانی که مصرف کنندگان پس از برداشته شدن تدابیر مربوط به مهار کووید-19 هزینه کردن به ویژه برای خدمات را از سر گرفته بودند.

رشد اقتصادی در سه ماهه سوم سال نیز هرچند با سرعت کمتری ادامه داشته است.

اتحادیه اروپا در میان اقتصادهای پیشرفته جهان به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی با روسیه و اوکراین بیشترین تاثیرپذیری را از جنگ بین این دو کشور داشته و واردات گاز به این منطقه به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

پیش بینی می شود در میان افزایش ناآرامی ها، فشار ناشی از افزایش قیمت انرژی و کاهش قدرت خرید خانگی، سخت تر شدن شرایط تامین مالی و ضعیف تر شدن عوامل تاثیر گذار خارجی اتحادیه اروپا و منطقه یورو را در سه ماهه پایانی سال وارد رکود اقتصادی کند.

همچنان انتظار می رود جنبش قوی به جا مانده از سال 2021 و رشد پرقدرت اقتصادی در نیمه اول سال جاری باعث بالا بردن مجموع رشد تولید ناخالص داخلی حقیقی و رسیدن آن به 3/3 درصد در اتحادیه اروپا شود(در منطقه یورو مقدار آن 3/2 درصد است). این مقدار به مراتب بالاتر از پیش بینی صورت گرفته در تابستان یعنی 7/2 درصد می باشد.

با ادامه تاثیر تورم بر درآمد خانوارها انتظار می رود روند کاهشی فعالیت اقتصادی در سه ماهه اول سال 2023 ادامه داشته باشد. بنا بر پیش بینی ها در فصل بهار و با از بین رفتن تدریجی تورم، رشد اقتصادی به اروپا باز خواهد گشت.

با این حال انتظار می رود با وجود بادهای مخالفی که همچنان مانع از افزایش تقاضا می شوند، فعالیت اقتصادی در اتحادیه اروپا و منطقه یورو در سال 2023 کمتر شود و رشد تولید ناخالص داخلی به 3/0 درصد برسد.

پیش بینی می شود رشد اقتصادی تا سال 2024 به تدریج بهتر شده و میانگین آن در اتحادیه اروپا و منطقه یورو به ترتیب به 1/6 و 1/5 درصد برسد.

EU outlook for 2023 significantly weak for growth, high for inflation - Fibre2Fashion

  

چاپ این صفحه