چاپ این صفحه

انقلاب صنعتی چهارم و تمرکز بر سبز بودن در رویداد مجازی الیاف

تعداد بازدید : 101
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۸/۲۸
بین سازمان های مطرح آلپاکا، کشمیر، موهر و پشم اتحاد جدیدی شکل گرفته است که نچرال فایبر کانکت نام دارد. این اتحادیه از تاریخ 7 تا 9 سپتامبر یک رویداد مجازی برگزار کرده که در آن چهار صنعت مهم و کلیدی در بخش الیاف طبیعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز، هدف از برگزاری هرکدام از پنل ها در این رویداد سه روزه ارایه دیدگاه های پرورش دهندگان و گله داران سرتاسر جهان بوده است.

 

سبزشویی تهدیدی نوظهور برای برندها

پایداری، سبزشویی و کربن خنثی بودن سه مبحث مهم بودند که در پنل روز اول مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. در این پنل گروهی از متخصصان از جمله فیلیپا گروگن، مشاور پایداری مد، منسوجات و سیاست در کمپانی اکو ایج، استیو ویدمن، مدیرعامل و دانشمند اصلی در کمپانی اینتگریتی ای جی اند اینوایرمنت و اینگان گریمستاد کلپ، پروفسور در نروژ که در زمینه پایداری، منسوجات و پوشاک فعالیت می کند، حضور داشتند.

 

ویدمن شرح داد که بررسی ردپای زیست محیطی محصول یا PEF بر اساس ارزیابی چرخه عمر آن محصول صورت می گیرد. در واقع در این سیستم اثرات زیست محیطی محصول در طول چرخه عمر آن یعنی از همان زمان استخراج ماده اولیه خام از زمین ارزیابی می شود. برای مثال اگر موضوع مورد بررسی شما الیاف حیوانی است، این چرخه از پرورش گوسفند و پردازش اولیه محصول آغاز می شود. در حال حاضر سیاست اروپا در این مورد در مرحله آخر توسعه قرار دارد. این سیاست برای مدت زمان حدود یک دهه در حال توسعه بوده است.

 

اما سوال اینجاست که این روش با توجه به تعریف وسیع الطیف از محیط زیست و این که کل زنجیره تامین را در بر می گیرد، روش مناسبی هست یا خیر. روش مطرح شده دارای ریسک هایی می باشد که باعث ایجاد نگرانی در صنعت شده است.

 

ویدمن گفت: "این سیستم کل زنجیره تامین را پوشش می دهد اما ما هنوز راضی نیستیم. تعریف محیط زیست موارد مهمی مانند میکروپلاستیک ها را در بر نمی گیرد. سیستم جدید بعضی از مشکلات الیاف طبیعی را پوشش می دهد اما به مشکلات الیاف مصنوعی نمی پردازد. نگرانی ما نیز به همین دلیل است. در این سیستم مشخص نیست که آیا انتخاب الیاف تجدیدپذیر در مقایسه با الیاف مصنوعی دارای مزایایی هست یا خیر."

 

نکته نهایی که ویدمن به آن اشاره می کند این واقعیت است که ردپای زیست محیطی یک محصول امکان انجام مقایسه را فراهم می کند اما این سوال مطرح می شود که آیا می توان الیاف مصنوعی به دست آمده از سوخت های فسیلی را با الیاف طبیعی تجدیدپذیر مقایسه کرد.

 

فرصت های حاصل از وب 3.0 برای منسوجات

در نشستی که به سرپرستی تامسین لژیون، موسس انجمن مد اخلاقی و مدیر عامل شرکت کامن آبجکتیوبرگزار شد، فرصت هایی که وب 3.0 یا نسل سوم وب در صنعت نساجی به وجود می آورد، مورد بررسی قرار گرفت. انجمن مد اخلاقی یک جریان صنعتی برای مد پایدار است.

 

در این نشست چالش های اصلی بر سر راه صنعت مد برای پایدار شدن و همچنین فرصت های موجود از دیدگاه فناوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

لژیون گفت: "از همان ابتدا واضح بود که برای ایجاد یک تغییر واقعی نیاز به فناوری است. ما برای این که بتوانیم پایداری را در مقیاس انبوه داشته باشیم با چالش های متعددی روبرو بوده ایم."

 

پرسش مهم فعالان صنعت مد این است که آیا فناوری می تواند باعث شکسته شدن موانع موجود برسر راه شیوه های پایداری شود. به عقیده لژیون مشکل اصلی برای شروع، هزینه است.

 

او می گوید: "زمانی که موضوع هزینه به میان می آید باید به چشم یک فرصت به آن نگاه کرد. فرصت در واقع به معنای کار کردن ما با یکدیگر است. اگر ما در مقابل هم بایستیم هیچ گاه تغییر ایجاد نخواهد شد. ما باید به جای رقابت به دنبال همکاری باشیم. شراکت های بزرگ بر پایه اعتماد شکل می گیرد. نتایج همکاری های تجاری بزرگ و مردمی که در عمل تحولات بزرگ ایجاد می کنند به وضوح قابل مشاهده است."

 

او اضافه کرد که به لطف فناوری های موجود این اعتماد از راه دور هم قابل ساخته شدن است اما شکافی در صنعت به وجود آمده که بین تولیدکنندگان و تامین کنندگان است. آن ها به اندازه ای که لازم است با یکدیگر همکاری نمی کنند و مدام در مقابل یکدیگر و در حال رقابت هستند.

 

فناوری می تواند باعث هموار کردن زمین بازی شود. اگر شما به شیوه ای اخلاقی، پایدار و صادقانه در حل فعالیت هستید، از نظر تجاری نیز سود خواهید برد. در دوران پاندمی به لطف فناوری شاهد ارتباطاتی در زنجیره تامین بوده ایم که پیش از آن دیده نمی شد.

 

وب 3.0 دارای توانایی مبارزه با سبزشویی

آلساندرو کانپا دومین سخنران در این نشست بود و بیشتر سخنانش حول روش های پایدار برای گردشی بودن می چرخید. کانپا مدیر نوآوری Agenda Optometric Group است که با استفاده از سیستم های مدیریت اطلاعات محصولات گردشی بر پایه بلاک چین از راهکارهای پایدار حمایت می کند. او در بخش های مختلف زنجیره ارزش الیاف طبیعی فعالیت می نماید. کانپا توضیح می دهد که فناوری های بلاک چین با ایجاد پایداری در محصول و فراهم کردن امکان ردیابی آن باعث ایجاد حس اعتماد بین مصرف کنندگان می شوند.

 

او می گوید: "مصرف کنندگان به پایداری محصولی که خریداری می کنند علاقمندند؛ دو سوم آن ها حاضرند پول بیشتری برای محصولی بپردازند که پایدارتر است. آن ها از این خرید به خود افتخار می کنند. اعتبار آن محصول و تعهد این دسته از مصرف کنندگان به انجام کار درست و پیروی از شیوه های پایدار بعضی از ارزش های اصلی آن هاست. این کار باعث ایجاد ارزش در گروه های مد می شود."

 

گروه های مد نسبت به این موضوع آگاهند و این پایداری را در زنجیره ارزش یافته اند از مزارع گرفته تا تحویل محصول. آن ها می گویند صنعت نساجی به منزله فعال کننده ای برای سبزشویی است.

 

کانپا گفت هر ادعایی در مورد پایداری می تواند نادرست باشد و این یکی از بدترین مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم. عدم قابلیت ردیابی محصول یک مشکل است چون اگر شما نتوانید نشان دهید که مشغول چه کاری هستید قطعا ادعاهای شما در مورد آن کار نیز می تواند نامعتبر باشد.

 

کشاورزی احیایی راهکار جدیدی نیست

در روز دوم نشست موضوعی مطرح شد با عنوان این که چطور می توان از کشاورزی احیایی در مناطق خشک و بایر استفاده کرد. در کمال تعجب پیام های ویدیویی که از طرف کشاورزان ارسال شده بود نشان داد که کشاورزی احیایی که تا پیش از آن به عنوان "روشی جدید" شناخته می شد، صدها سال است که توسط کشاورزان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

پنلیست ها در مورد این روش کشاورزی پایدار بحث و گفتگو کردند و مانند سایر مفاهیمی که در صنعت نساجی مطرح می شود دیدگاه های متفاوتی بسته به بخش های مختلف زنجیره تامین در مورد آن وجود داشت. برای این که درک بهتری از نحوه کمک به این کشاورزان وجود داشته باشد و کشاورزی احیایی قابل دستیابی باشد باید این گسستگی برطرف شود.

 

قابلیت ردیابی

در روز نهایی نیز در مورد این که چگونه قابلیت ردیابی یک محصول در حال ایجاد تغییر و تحول در صنعت نساجی است، صحبت شد.

 

قابلیت ردیابی نیز مانند گردشی بودن یکی از موضوعاتی است که روز به روز از محبوبیت بیشتری در صنایع نساجی و پوشاک برخوردار می شود. بخش های مختلف زنجیره تامین به دنبال روش هایی برای اجرایی کردن شیوه های ردیابی کردن می باشند. یکی از نکات کلیدی این پنل داشتن ذهنی باز بود. در زنجیره تامین افراد زیادی وجود دارند و همه می توانند از یکدیگر یاد بگیرند.

 

نکته جالب توجهی که پنلیست ها عنوان کردند این بود که ویژگی های محصولات تغییر کرده و مصرف کنندگان نیز کمتر بر روی ویژگی هایی از محصولات که از نظر بازاریابی مورد توجه است، سرمایه گذاری می کنند.

 

در حال حاضر صرف نظر از کشور، سن و جنسیت، ویژگی های مربوط به راهبری زیست محیطی، اجتماعی و شرکتی(ESG) از هر زمان دیگری بیشتر برای مصرف کننده اهمیت پیدا کرده است .

 

نکته پایانی و از همه مهم تر این که اگر برند یا تولیدکننده ای هنوز در حال کشمکش بر سر این است که از کجا باید امکان ردیابی محصولات خود را شروع کند، باید بداند که فقط لازم است این کار را انجام دهد. با این حال شروع کردن این فرایند می تواند نشان دهنده تعهد شما به پایدار کردن این صنعت به مصرف کنندگان و صنعتگران باشد.

چاپ این صفحه