چاپ این صفحه

شعارهایی که اجرا نمی‌شوند!

تعداد بازدید : 484
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۷/۳۰
نادر معتضدی- مدیرعامل مجتمع پوشاک اگزیتکس

به گزارش سرویس خبرو گزارش نساجی امروز، مدیرعامل اگزیتکس بر این باور است که «سطح تکنولوژی و دانش فنی بعضی ماشین‌آلات اروپایی به اندازه‌ای بالاست که حتی نمی‌توان عکس آنها را روی کاغذ ترسیم کرد! شرکت‌هایی مانند پیکانول یا کارل مایر حدود دویست سال سابقه طراحی و تولید ماشین‌آلات صنعتی دارند آیا توان تولید دستگاه‌های مشابه آنان را داریم؟ سر دادن شعار خودکفایی در تولید ماشین‌آلات صنعتی سخت نیست اما واقعیت، فرسنگ‌ها دورتر از این شعار قرار دارد! »
معتضدی ابراز امیدواری می‌نماید« هر چه زودتر شاهد رفع تحریم‌ها باشیم و مذاکرات با طرفین خارجی به نتایج مثبتی برای تولید و اقتصاد کشور منتهی شود در غیر این صورت نرخ دلار همچنان بالاتر خواهد رفت و به موازات آن، قیمت مواد اولیه بیشتر می‌َ‌شود که گرانی محصولات و کالاهای مختلف را تشدید می‌کند.»
وی می‌افزاید:« دولت ترکیه در کنار حمایت‌هایی که از تولیدکنندگان خود به عمل می‌آورد بسترهای مناسب جهت رشد و توسعه واحدهای صنعتی در سایر کشورها را فراهم می‌کند در اغلب پاساژهای جدیدالاحداث عراق، برندهای پوشاک ترکیه تحت حمایت همه جانبه دولت با فروشگا‌ه‌های متراژ بالا حضور فعال دارند طبعاً یک تولیدکننده بخش خصوصی به تنهایی قادر به بازاریابی در بازارهای صادراتی نیست و دولت باید بسترهای لازم جهت موفقیت در صادرات، بازاریابی و معرفی محصولات باکیفیت ایرانی را فراهم نماید». به گفته وی، اصولاً چه مشوق‌هایی  رای تولیدکننده درنظر می‌گیرند؟ دریافت وام با بهر‌های سنگین بانکی که هیچ‌ سودی به حال تولیدکنندگان ندارد و تمام شعارهای مبنی بر حمایت از تولید و اشتغال در حد حرف باقی می‌ماند و هیچ‌وقت اجرایی نخواهد شد.»

*نساجی امروز: شش‌ماه از سال 1401 می‌گذرد؛ این مدت بر تولیدکنندگان و فعالان صنعت پوشاک کشور چگونه گذشت؟


در حال حاضر دنیا با رکود تورمی بسیار سنگینی روبروست و در کشور ما این تورم چندین برابر مضاعف و حادتر است  اما در این شرایط وزیر امور اقتصادی در حال اجرای به اصطلاح سفت و سخت تمام قوانین و مقررات مالیاتی می‌باشد لذا فعالان صنعتی و اقتصادی از بیم و نگرانی اتفاقات آینده، دست نگه داشته‌اند تا ببینید چه آینده‌ای در انتظارشان است!
نکته دیگر این‌که به دلیل رکود تورمی با افت 40 تا 50 درصدی حجم فروش محصولات روبرو هستیم، تهیه مواد اولیه مورد نیاز دشواری‌های خاص خود را دارد و واردات آن هم ریسک بزرگی برای صنعتگر محسوب می‌شود زیرا در شرایط تحریم، قادر به گشایش اعتبار نیست و باید پول نقد از طریق صرافی در اختیار فروشنده مواد اولیه قرار دهد اما هیچ ‌گونه تضمینی وجود ندارد که این مبالغ هنگفت به خرید مواد اولیه مدنظر منتهی شود یا کلاهبرداری صورت نگیرد.

*نساجی امروز:مسئولان معتقدند جراحی اقتصادی ممکن است برای مدت کوتاهی صنعت و اقتصاد را تحت الشعاع قرار دهد اما در نهایت به نفع تولیدملی خواهد بود...


این امکان وجود داشت که جراحی اقتصادی را در طولانی‌مدت، به صورت تدریجی و با تمرکز کامل بر روند حرکت صنعت انجام دهند نه این‌که شوک ناگهانی بر پیکره تولید وارد کنند و تمام طرح‌های توسعه‌ای کارخانه‌ها دچار توقف اجباری گردد. جای تأسف است در این شرایط بسیاری از واحدهای تولیدی مجبور به تعطیلی می‌شوند و مدیران مجبورند برای تأمین هزینه‌های سنگین زندگی در سایر مجموعه‌ها مشغول کار شوند.
بعد از سال‌های متمادی قانونی وضع شده که طبق آن به ماشین‌آلات وارداتی، هم تعرفه گمرکی و هم مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد.
 جالب اینجاست هر سال که رهبر انقلاب در مورد لزوم توجه به تولید و اشتغال‌زایی سخنرانی می‌کنند، شاهد وضع قوانین و بخشنامه‌های ضد تولید توسط  مسئولان هستیم! تمام کشورها انواع و اقسام وام‌های کم ‌بهره، تسهیلات حمایتی، مشوق‌های مالیاتی و ... برای تولیدکنندگان خود مدنظر قرار می‌دهند ولی در کشور ما نه تنها حمایتی وجود ندارد بلکه شاهد افزایش فشارهای مضاعف بر کارآفرینان و تولیدکنندگان هستیم.


حتماً به یاد دارید که دکتر سیف-رئیس کل اسبق بانک مرکزی- در دوران مدیریت خود اعلام کرد برای واردات ماشین‌آلات تکمیل، ارز اختصاص پیدا نمی‌کند در حالی‌که هیچ‌یک از کارشناسان بانک مرکزی حتی نام دستگاه اسنتنتر نیز به گوششان نخورده بود!!!
در نهایت موفق به واردات ماشین‌آلات مورد نیاز برای خط تکمیل نشدیم. در ادامه آمریکا نیز از برجام خارج شد و فشار همه جانبه تحریم‌ها بر صنعتگران و تولیدکنندگان ایرانی افزایش یافت.
پس از پیگیری‌ و تلاش‌های مستمر توانستیم با کمک یکی از دوستان مقیم خارج کشور چند دستگاه تکمیل تولید آلمان و اسپانیا تهیه کردیم ولی در مرحله ثبت سفارش با ممانعت مدیرکل ماشین‌آلات وزارت صمت- روبرو شدیم سوال اینجاست وقتی ماشین‌آلات مورد نیاز در داخل کشور تولید نمی‌شود و امکان خرید ماشین‌آلات نو از سازندگان اروپایی نیز میسر نیست؛ چه باید کرد؟! متأسفانه مسئولان توجیه منطقی برای ممانعت از ثبت سفارش ماشین‌آلات صنعتی ندارند.
با همکاری و پیگیری خانم مهندس محرابی-مدیرکل سابق دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت- پس از چند ماه موفق به واردات ماشین‌آلات سالن تکمیل شدیم.تصمیم داشتیم از ایشان جهت بازدید از کارخانه و مشاهده روند تولید دعوت به عمل آوریم تا از نزدیک تبعات تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی و غیراصولی خود را مشاهده نماید!

*نساجی امروز:به نظر می‌رسد سخت‌گیری‌های موجود برای واردات ماشین‌آلات با توجیه حمایت از ساخت دستگاه‌های صنعتی در کشور و خودکفایی در این زمینه انجام می‌شود...


کاملاً مخالف این توجیه هستم. سطح تکنولوژی و دانش فنی بعضی ماشین‌آلات اروپایی به اندازه‌ای بالاست که حتی نمی‌توان عکس آنها را روی کاغذ ترسیم کرد! شرکت‌هایی مانند پیکانول یا کارل مایر حدود دویست سال سابقه طراحی و تولید ماشین‌آلات صنعتی دارند آیا توان تولید دستگاه‌های مشابه آنان را داریم؟ سر دادن شعار خودکفایی در تولید ماشین‌آلات صنعتی سخت نیست اما واقعیت، فرسنگ‌ها دورتر از این شعار قرار دارد!


*نساجی امروز:برخی صنعتگران، عدم توفیق در واردات ماشین‌آلات نو را دلیل اصلی تهیه ماشین‌آلات دست دوم از چین و ترکیه می‌دانند. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟ تا چه میزان با بهره‌گیری از ماشین‌های دست دوم موافق هستید؟


دستگاه‌هایی که با تمام قوا در چین و ترکیه کار کرده باشند عمر واقعی خود را گذرانده‌اند و دیگر نمی‌توان انتظار بهره‌وری بالا و سرعت تولید را از آنها داشت. از سوی دیگر با محدودیت‌های تهیه قطعات مواجهیم و عملاً یک دستگاه دست دوم پس از بروز کوچک‌ترین مشکل، بلا استفاده خواهد بود و هزینه‌ اضافی به مدیران کارخانه تحمیل می‌کند. به اعتقاد من استفاده از ماشین‌های دست دوم توجیه منطقی ندارد و صنعتگران باید تمام تلاش و همت خود را بر تهیه ماشین‌آلات مدرن به عمل آورند. البته بعضی شرکت‌های معتبر آلمانی تعاملات خود را با صنعت نساجی و پوشاک ایران حفظ کرده‌اند و تهیه دستگاه‌های نو غیرممکن نیست هرچند با سختی و مشقت‌های بسیار!


اغلب کارخانه‌‌هایی که امروز سرپا هستند، در دوران کوتاه برجام و لغو موقتی تحریم‌ها موفق به نوسازی و بازسازی خطوط تولید خود شده‌اند و توانستند نفسی تازه کنند ولی امروز چنین امکانی وجود ندارد که کسی بخواهد از اول خط تولید راه‌اندازی نماید
به‌عبارت بهتر، فکر نمی‌کنم از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، صنعتگر یا تولیدکننده‌ای پروژه یا سرمایه‌گذاری جدید انجام داده باشد مگر این‌که از سال‌های قبل کار را شروع کرده و در شرایط فعلی (علی‌رغم تمام مشکلات) باید پروژه را به اتمام برساند ولی چگونه می‌توان با هزینه‌های سنگین و کمرشکن فعلی به تولید ادامه داد؟
 به اعتقاد من غیرممکن است کسی بتواند در این شرایط سخت وارد میدان تولید شود و حتی در کوتاه مدت، چشم‌اندازی روشن و مشخصی برای خود متصور شود. امیدوارم هر چه زودتر شاهد رفع تحریم‌ها باشیم و مذاکرات با طرفین خارجی به نتایج مثبتی برای تولید و اقتصاد کشور منتهی شود در غیر این صورت نرخ دلار همچنان بالاتر خواهد  رفت و به موازات آن ، قیمت  وارد اولیه بیشتر می شود که گرانی محصولات و کالاهای مختلف را تشدید می‌کند.

*نساجی امروز:افزایش نرخ دلار را در کاهش قاچاق پوشاک موثر می‌دانید؟


در حال حاضر که بازار پوشاک مملو از محصولات قاچاق ترکیه و چین است؛ شاید افزایش نرخ دلار بر عدم صرفه اقتصادی قاچاق تأثیرات اندکی داشته باشد ولی زمانی‌که مواد اولیه با چندبرابر قیمت دست تولیدکننده برسد و به تبع آن شاهد موج جدیدی از گرانی‌ها در بازار باشیم؛ باز هم قاچاق مقرون به صرفه خواهد بود.

*نساجی امروز:حدود سه سال دنیا درگیر نبرد با کرونا بود و صنعت پوشاک یکی از رسته‌هایی بود که بیشترین صدمه و آسیب را از این بیماری تحمل کرد. امروز که ویروس کرونا تقریباً مهار شده تأثیری در استقبال مجدد مردم از خرید پوشاک و حضور در فروشگاه‌ها و مراکز خرید پوشاک گذاشته است یا آن‌قدر قیمت‌ها سر به فلک می‌کشد که رکود فروش همچنان پابرجاست؟


در ابتدای شیوع کرونا، تقریباً تمام فعالیت‌های تولیدی و صنعتی به حداقل رسید و فروشگاه‌ها به صورت مقطعی باز می‌شدند و روز بعد خبر تعطیلی مراکز عرضه پوشاک اعلام می‌گردید.
پس از مهار نسبی کرونا این انتظار وجود داشت که شرایط به حالت قبل بازگردد اما رکود تورمی، افزایش نجومی قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم این انتظار را محقق نکرد. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و روند بازار روال فعلی خود را حفظ کند، فکر می‌کنم شب عیدِ پر رونقی پیش رو خواهیم داشت.

*نساجی امروز:در این شرایط می‌توان از صادرات صحبت کرد؟


دولت ترکیه در کنار حمایت‌هایی که از تولیدکنندگان خود به عمل می‌آورد بسترهای مناسب جهت رشد و توسعه واحدهای صنعتی در سایر کشورها را فراهم می‌کند.
 در اغلب پاساژهای جدیدالاحداث عراق، برندهای پوشاک ترکیه تحت حمایت همه جانبه دولت با فروشگا‌ه‌های متراژ بالا حضور فعال دارند. طبعاً یک تولیدکننده بخش خصوصی به تنهایی قادر به بازاریابی در بازارهای صادراتی نیست و دولت باید بسترهای لازم جهت موفقیت در صادرات، بازاریابی و معرفی محصولات باکیفیت ایرانی را فراهم نماید.

*نساجی امروز:برنامه‌های آینده اگزیتکس؟


کارهای زیربنایی موثری انجام دادیم و جزو معدود کارخانه‌هایی محسوب می‌شویم که از بافندگی نخ تا تکمیل، تولید پارچه، دوخت و فروش را انجام می‌دهد.
تصمیم داریم تعداد شعبات اگزیتکس را تا اسفند سال‌جاری از 5 فروشگاه فعلی به 9 فروشگاه افزایش دهیم. همچنین عرضه مستقیم محصولات را جایگزین عمده ‌فروشی کرده‌ایم زیرا در دنیای امروز عمده ‌فروشی یک شیوه منسوخ شده در بحث فروش است.
 در زمینه فروش آنلاین نیز به تازگی سایت اگزیتکس فعالیت خود را آغاز کرده اما به اعتقاد من فروش آنلاین پوشاک چندان موفقیت آمیز نیست زیرا مشتری تمایل دارد کیفیت و تنوع محصولات را از نزدیک مشاهده و حتی لمس کند که فروش اینترنتی این امکان را از آنان سلب می‌کند. مدتی با بعضی فروشگاه‌های اینترنتی همکاری داشتیم اما به همین دلیل که اشاره شد؛ چندان موفقیت ‌آمیز نبود.  

*نساجی امروز:مطلب نهایی


ای کاش وزیر امور اقتصادی مشوق‌هایی که به زعم خویش برای رفاه حال تولیدکنندگان وضع شده را با تمرکز و دقت بیشتری مدنظر قرار می‌داد. وضع تعرفه گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده بر ماشین‌آلات وارداتی چه دستاوردی برای تولید مملکت دارد؟ شرایط تولید را بهبود می‌بخشد؟ یا انگیزه و تمایل صنعتگران را برای افزایش حجم تولید و اشتغالزایی بالا می‌برد؟!
 اصولاً چه مشوق‌هایی برای تولیدکننده درنظر می‌گیرند؟ دریافت وام با بهر‌های سنگین بانکی که هیچ‌ سودی به حال تولیدکنندگان ندارد و تمام شعارهای مبنی بر حمایت از تولید و اشتغال در حد حرف باقی می‌ماند و هیچ‌وقت اجرایی نخواهد شد.

 

چاپ این صفحه