چاپ این صفحه

نخ زیستی تهیه شده از آناناس

تعداد بازدید : 183
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۹/۲
کمپانی آنانس آنام که پیش از این یک جایگزین گیاهی برای چرم با نام پیناتکس تولید کرده بود، محصول جدیدی را به نام پینایارن وارد بازار کرده است.

به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز، نخ جدید از آناناس تهیه می شود و صددرصد گیاهی، قابل بازیافت و زیست تجزیه پذیر است. به گفته کمپانی پارچه حاصل قابل ردیابی، فاقد مواد شیمیایی مضر، به صورت طبیعی مستحکم و تنفس پذیر بوده ضمن این که منابع آن نیز به صورت اخلاقی تامین شده است.

آناناس آنام می گوید برای تولید نخ جدید از برگ های دورریخته شده آناناس که در حالت عادی پس از برداشت سوزانده می شدند، استفاده کرده است. الیاف طبیعی از این برگ ها استخراج شده و پس از ترکیب با سایر الیاف گیاهی به نخ مورد استفاده در بازار تبدیل می شوند.

نسوزاندن برگ ها و تغییر کاربری آن ها باعث می شود تا به ازای تولید هر کیلو پینایارن از ورود معادل شش کیلوگرم دی اکسید کربن به اتمسفر جلوگیری شود.

شرکت می گوید با هدف حمایت از برندها برای کاهش اثرات زیست محیطی آن ها این محصول را تولید کرده است. استفاده از ضایعات کشاورزی و تبدیل آن به پینایارن همچنین باعث ایجاد ارزش اجتماعی می شود چون شغل های جدیدی در جوامع روستایی ایجاد می کند.

دکتر کارمن هیجوزا، موسس کمپانی آناناس آنام می گوید: "طبیعتا توسعه نخی که در آن نیز از برگ های دورریخته شده آناناس استفاده شود، همواره مرحله بعدی پس از تولید پیناتکس بوده است. پاندمی جهانی باعث شد تا روند توسعه این نخ تسریع شود چون ما مشغول تولید نخی بودیم که بتوان با آن ماسک های صورت زیست تجزیه پذیر تولید کرد. خیلی زود مشخص شد که اعتبار این نخ تاثیر مثبتی بر صنعت مد و کفش به جا می گذارد.

شرکت می گوید این نخ از تنوع خوبی برخوردار است و می توان آن را برای استفاده در کاربردهای مختلف در صنایع مد، کفش و منسوجات خانگی به  صورت سفارشی تولید کرد.

در سال 2020 یک منسوج بی بافت طبیعی نوآورانه با استفاده از پیناتکس و برای استفاده در پوشاک، کفش و منسوجات خانگی تولید شد که در کالکشن های اچ اند ام و هوگو باس نیز به کار رفته بود.

 

چاپ این صفحه