چاپ این صفحه

پنج راه ارتقای فرایندهای تولیدی نساجی با هوش مصنوعی

تعداد بازدید : 236
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲
با وجود تمام شایعاتی که پیرامون هوش مصنوعی وجود دارد در این جا نگاهی کوتاه خواهیم داشت بر چگونگی تاثیر آن بر روی فرایندهای تولید صنعت نساجی در زمان حال و آینده:
  1. کنترل کیفیت

به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز، از سیستم های مجهز به هوش مصنوعی می توان برای بازرسی خطاهای موجود در مواد اولیه نساجی و محصولات تکمیل شده و آزمایش آن ها استفاده کرد که باعث کاهش نیاز به بازرسی دستی و افزایش دقت کنترل کیفی می شود.

کمپانی AccuRate از دوربین های مجهز به هوش مصنوعی و الگوریتم های یادگیری ماشین برای بازرسی خطاها و تست مواد اولیه نساجی و محصولات تکمیل شده استفاده می کند. این خطاها شامل سوراخ، لکه و رنگرزی نایکنواخت می باشد که هوش مصنوعی باعث افزایش دقت و سرعت فرایند می شود.

 

  1. گرفتن ماده اولیه

از سیستم های اتوماسیون و ربات های کنترل شده با هوش مصنوعی می توان برای حرکت دادن و دسته بندی مواد اولیه استفاده کرد که باعث افزایش سرعت و کارایی عملیات نساجی می شود.

برای مثال کمپانی KUKA Robotics از ربات های مجهز به هوش مصنوعی برای گرفتن و دسته بندی کردن مواد اولیه نساجی استفاده می کند که تاثیر مثبتی بر سرعت و کارایی فرایند تولید به جا می گذارد.

 

  1. بهینه سازی پارچه

از الگوریتم های مجهز به هوش مصنوعی می توان برای تجزیه و تحلیل داده های مربوط به خصوصیات پارچه نظیر استحکام و دوام استفاده کرد که باعث بهینه سازی مصرف مواد اولیه در فرایندهای تولیدی نساجی می شود.

کمپانی های EFI Optitex و Lectra از نرم افزارهای مجهز به هوش مصنوعی برای بهینه سازی الگواهای نساجی استفاده می کنند که باعث کاهش ضایعات و بهبود راندمان تولید می شود. علاوه بر آن کمپانی Avametric  از فناوری هوش مصنوعی برای خلق پوشاک مجازی که قابل استفاده در تصویرسازی، طراحی و توسعه محصول است، بهره می گیرد.

 

  1. نگهداری پیشگیرانه

سیستم های مجهز به هوش مصنوعی مانند Predikto قادر به تجزیه و تحلیل داده های مربوط به عملکرد و مصرف ماشین بوده و از این طریق زمان تعمیر و نگهداری را پیش بینی می کنند که باعث کاهش زمان توقف ماشین و افزایش بهره وری عملیات تولید می شود.

 

  1. بهینه سازی زنجیره تامین

هوش مصنوعی قادر به تجزیه و تحلیل داده های مربوط به تقاضا، تولید و لجستیک به منظور بهینه سازی زنجیره تامین، کاهش هزینه ها و افزایش سرعت تحویل است.

برای مثال کمپانی  VeChainاز فناوری های بلاک چین و هوش مصنوعی برای بهینه سازی زنجیره تامین به منظور کاهش هزینه ها و بالا بردن سرعت تحویل استفاده می کند.

هوش مصنوعی به سرعت در حال گسترش است و هر روز کاربردهای تازه و نوظهوری برای این فناوری پدیدار می شود.

 

چاپ این صفحه