چاپ این صفحه

تجارت منسوجات و پوشاک

تعداد بازدید : 220
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
شرکت The Fiber Year در 22 امین نسخه خود، داده های مربوط به تجارت منسوجات و پوشاک بیش از 60 کشور دارای رشد دورقمی در ارزش صادرات و واردات را گردآوری کرده است.

صادرات صنایع آسیایی در مجموع 13 درصد افزایش داشته البته به جز میانمار که اقتصاد آن به شدت تحت تاثیر کودتای نظامی در فوریه 2021 قرار گرفته است. کشورهای Greater Europe(کشورهایی که از شمال به ایسلند و نروژ از جنوب به ترکیه از غرب به پرتغال و از شرق به روسیه ختم می شوند) به دلیل کاهش ورود ماسک های صورت به اتحادیه اروپا و انگلستان شاهد کاهش 3 درصدی ارزش واردات بوده اند. نگاهی به 27 کشور عضو اتحادیه اروپا نیز نشان می دهد که ارزش محموله های تحویل شده 4 درصد کاهش یافته در حالی که مبادلات درون منطقه ای 18 درصد بیشتر شده است.

 

قاره آمریکا دارای کسری تجاری 115 میلیارد دلاری بوده و کسری تجاری در کشورهای ایالات متحده آمریکا نیز به رکورد 91 میلیارد دلار رسیده است. توسعه تجاری در سایر کشورهای مهم داد و ستد کننده بسیار درخشان بوده است، صادرات از استرالیا پس از افزایش چشمگیر صادرات پنبه و پشم عملا دوبرابر شده است. توسعه تجاری در شش ماهه اول سال 2022 نیز در این مقاله لحاظ شده است.

 

ارزش صادرات در پنج کشور برتر صادرکننده شامل کشورهای خارج از اتحادیه اروپا مجموعا 13 درصد افزایش یافته و به 507 میلیارد دلار رسیده است. فشار تورمی علت این افزایش می باشد که ذهن ما را نیز از اختلالات موجود در زنجیره تامین در زمان پاندمی، تعطیلی و ازحام بنادر که باعث تاخیر در حل و نقل و کمبود نیروی کار در بخش لجستیک شده بود، دور کرده است.

صادرات چین به بیشترین مقدار خود یعنی 315 میلیارد دلار رسیده است، صادرات پیش از این با کاهش 6 درصدی حمل و نقل منسوجات به دلیل کاهش ارزش صادرات ماسک های صورت، 8 درصد افزایش یافته و به 145 میلیارد دلار رسیده بود. روند کاهشی صادرات پوشاک نیز معکوس شده و با رشد 24 درصدی به بالاترین مقدار خود در شش سال گذشته یعنی 170 میلیارد دلار رسیده است که البته همچنان 16 میلیارد دلار کمتر از پیک آن در سال 2014 می باشد.

 

بخش اعظم صادرات 69 میلیارد دلاری کشورهای خارج از اتحادیه اروپا به صادرات پوشاک اختصاص دارد؛ صادرات منسوجات کشباف تا 10 درصد و لباس های تاری پودی تا 13 درصد افزایش داشته است.

ارزش صادرات در هند نیز به بیشترین مقدار خود یعنی 41 میلیارد دلار رسیده است. هند با رشد 40 درصدی صادرات دارای بیشترین نرخ رشد در میان پنج تامین کننده برتر می باشد.

 

صادرات ویتنام با رشد 15 درصدی به 41 میلیارد دلار رسیده و دومین بیشترین مازاد تجاری خود را در تاریخ ثبت کرده است هرچند که جریان های موجود در بازارهای مهم متفاوت بوده اند؛ آمریکا و کره شاهد دستاوردهای مهمی بوده اند، در اروپا علی رغم توافقنامه تجاری آزاد بین اتحادیه اروپا و ویتنام در اوت 2020 جریان آرامی را شاهد بوده ایم، در ژاپن کاهش صادرات داشته ایم و در چین نیز ارزش صادرات 18 درصد جهش پیدا کرده است.

 

از آن جایی که سهم صادرات نساجی در بنگلادش بیش از 85 درصد کل صادرات ملی این کشور را به خود اختصاص می دهد، زنجیره نساجی در بنگلادش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. سال گذشته صادرات 25 درصد جهش پیدا کرد و باعث ثبت رکورد در مازاد تجاری شد.

 

واردات نیز دارای جریان های مختلفی بوده است، پنج مقصد وارداتی برتر در مجموع 5 درصد تامین منابع خود از خارج را افزایش داده و آن را به 339 میلیارد دلار رسانده اند. با این حال نگاهی به حجم پوشاک مورد تقاضا در سال گذشته در مقایسه با دوره پیش از پاندمی نشان می دهد که تقاضا برای این محصول چندان بهبود نیافته است. ایالات متحده آمریکا با رشد جهشی 44 درصدی خرده فروشی پوشاک و افزایش 27 درصدی واردات پوشاک و رسیدن آن به 82 میلیارد دلار، حجم پوشاک وارد شده را تا 8 درصد افزایش داده و آن را به 0/4 میلیون تن رسانده در حالی که حجم پوشاک وارد شده به اتحادیه اروپا، انگلستان و ژاپن مجموعا تنها 0/8 میلیون تن بوده است.

 

واردات به چین 21 درصدافزایش یافته و به 37 میلیارد دلار رسیده است. محصولات وارد شده عبارت است از مواد اولیه خام که واردات آن با رشد 23 درصدی 9 میلیارد دلار بوده، منسوجات که واردت آن با رشد 14 درصدی به 16 میلیارد دلار رسیده و پوشاک که واردات آن با جهش 29 درصدی به مرز 12 میلیارد دلار رسیده است.

ارزش صادرات در بخش های صنعتی منتخب در شش ماهه اول سال 2022 به وضوح تحت تاثیر افزایش قیمت های انرژی قرار داشته است. چنین رشدی در قیمت های انرژی در هیچ چشم اندازی قابل پیش بینی نبود. دستمزدهای بالاتر و افزایش هزینه های مواد اولیه، مواد شیمیایی، مواد افزودنی و لجستیک نیز باعث نگرانی های بیشتر شده است.

 

مکزیک که تنها کشور غیرآسیایی در میان ده کشور صادرکننده منسوجات و پوشاک دارای بیشترین رشد می باشد، از تقاضای شدید برای پوشاک در آمریکا سود می برد. با این حال با کاهش 0/6درصدی ماهانه فروش پوشاک در ماه ژوییه رشد خرده فروشی پوشاک خطی شده و مصرف کنندگان پول خود را برای خدمات هزینه کرده اند.

 

پیش بینی می شود نرخ بالای تورم در طول سال در بیشتر نقاط جهان باقی بماند. در اروپا به ویژه با افزایش قیمت های انرژی رکود بالقوه پدیدار خواهد شد. علاوه بر آن این منطقه عملا می تواند با جیره بندی انرژی در فصل زمستان مواجه شود. علاوه بر آن شتاب بالا رفتن قیت ها ممکن است سیستم را در آستانه فروپاشی قرار دهد. شرکت ها دیگر قادر به پوشش دهی هزینه ها نخواهند بود و در نتیجه نرخ بهره برداری کاهش خواهد یافت که باعث تعلیق موقت تولید یا افزایش بیشتر قیمت ها خواهد شد که نتیجه آن متوقف شدن تقاضاهاست.

 

چاپ این صفحه