چاپ این صفحه

مد سریع و جایگزین‌هایی برای افزایش پایداری

تعداد بازدید : 234
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
فست فشن یا همان مد سریع و پایداری دو مفهوم متضاد در صنعت مد هستند.

به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز ، فست فشن یعنی تولید پوشاک با کیفیت پایین که طراحی آن به نحوی است که به سرعت تولید شده و با قیمت پایین به فروش می رسد. فست فشن اغلب منجر به مصرف بیش از حد شده و دارای تاثیرات منفی بر روی محیط زیست و جامعه می باشد. از سوی دیگر پایداری به مفهوم تولید و مصرف در صنعت فشن به نحوی که کمترین تاثیر را بر محیط زیست و جامعه به جا بگذارد و در عین حال حامی کار منصفانه و حفظ منابع برای نسل های آینده باشد، است.

از ویژگی های فست فشن چرخه های تولید سریع، مواد اولیه ارزان قیمت، ضایعات زیاد و آلایندگی است در حالی که پایداری یعنی استفاده از مواد اولیه دوستدار محیط زیست و پایدار، حمایت از رعایت عدالت در محیط کار، تاکید بر کیفیت بالا و پوشاک بادوام و دارای عمر طولانی.

به منظور افزایش پایداری در صنعت مد لازم است تا از مدل فست فشن به راهکارهای پایدارتر روی بیاوریم برای مثال استفاده از مواد اولیه پایدار، حمایت از نیروی کار و تمرکز بر طراحی های بادوام و بدون تاریخ انقضا. این کار نیازمند یک تغییر اساسی در نحوه تولید و مصرف پوشاک و تاکید بیشتر برروی ارزش هایی نظیر استفاده طولانی مدت از لباس و حفظ منابع برای نسل های آینده است.

فست فشن دارای تاثیرات منفی بر روی محیط زیست، کارگران و جامعه می باشد برای مثال:

تاثیر بر محیط زیست: به دلیل استفاده از مواد اولیه ارزان قیمت و ناپایدار در فست فشن میزان ضایعات نساجی و آلودگی افزایش می یابد. علاوه بر آن افزایش تقاضا برای محصولات فست فشن منجر به مصرف بیش از حد آب و انرژی در طول فرایند تولید و انتقال می شود.

استثمار نیروی کار: در فست فشن معمولا از نیروی کار ارزان قیمت کشورهای در حال توسعه استفاده می شود. در این کشورها دستمزد کارگران پایین و ساعت های کاری طولانی است ضمن این که شرایط کاری نیز اغلب ناسالم و غیرایمن است.

تاثیرات اجتماعی: تقاضای همیشگی برای لباس های جدید و ارزان باعث می شود تا فرهنگ ترجیح کمیت به کیفت در میان مصرف کنندگان نهادینه شده و قدر ارزش هایی مانند دوام و ماندگاری در لباس دانسته نشود.

برای تجزیه و تحلیل تاثیر فست فشن می توان داده های متنوعی را از جنبه های مختلف شامل ضایعات نساجی، مصرف آب و انرژی، انتشار گازهای گلخانه ای، شرایط کارگران و رفتار مصرف کنندگان جمع آوری کرد. این داده ها به شناسایی حوزه های قابل بهبود و اطلاع رسانی از سیاست ها و تدابیری که باعث افزایش پایداری و مسوولیت پذیری اجتماعی می شود، کمک می کند.

گسترش فست فشن در جهان چند دلیل عمده دارد:

تقاضای مصرف کننده: سلیقه مصرف کنندگان به سمتی رفته که مدام در حال تقاضا برای ترندها و استایل های جدید و با قیمت کم در صنعت مد هستند.

جهانی شدن: جهانی شدن تولید مد منجر به برون سپاری تولید پوشاک به کشورهای در حال توسعه با نیروی کار ارزان شده است؛ کشورهایی که در آن ها حجم بالایی از لباس با سرعت بالا و هزینه پایین تولید می شود.

فناوری: پیشرفت های صورت گرفته در عرصه فناوری باعث تسهیل طراحی، تولید و توزیع پوشاک در مقیاس جهانی شده است.

بازاریابی: استفاده از شبکه های اجتماعی و بازاریابی هدف باعث افزایش آگاهی مصرف کنندگان از ترندهای مد و ایجاد این حس در آن ها شده که همیشه باید لباس های جدید بخرند و روی مد باشند.

رقابت خرده فروشان: رقابت بین خرده فروشان باعث شده تا تمرکز بر روی پایین بودن قیمت ها و گردش مالی سریع بیشتر شود و خرده فروشان مدام در حال معرفی خطوط جدید لباس برای جلو زدن از رقبای خود باشند.

موارد بالا همه در رشد صنعت فست فشن نقش دارند و منجر به نگرانی های زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از تولید بیش از حد، ضایعات و استثمار نیروی کار می شوند.

چند جایگزین برای فست فشن یا مد سریع وجود دارد:

مد آهسته: مد آهسته جریانی است که باعث ترویج تولید و مصرف پوشاکی می شود که در آن پایداری، موارد اخلاقی و دوام رعایت شده است. مد آهسته شامل استفاده از مواد اولیه زیست سازگار و پایدار، حمایت از رعایت عدالت در محیط های کاری و تولید پوشاک با کیفیت بالا که دارای طول عمر طولانی هستند، می شود.

لباس های دست دوم: خرید لباس های دست دوم و پوشیدن آن ها یک جایگزین اقتصادی و دوستدار محیط زیست برای فست فشن به شمار می رود. خرید لباس های قدیمی یا خرید از مغازه های دست دوم فروشی یا دست دوم فروشی های آنلاین نمونه ای از آن است.

آپسایکل و DIY: آپسایکل یا بهیافت یا DIY شامل تبدیل لباس های قدیمی به محصولات جدید از طریق ایجاد تغییر در آن ها، تعمیر آن ها و یا طراحی دوباره و در نتیجه افزایش طول عمر استفاده از لباس و کاهش ضایعات است.

برندهای فشن اخلاقی: تعداد برندهای فشن که در فرایندهای تولیدی خود اخلاق و پایداری را در اولویت قرار می دهند در حال افزایش است. این برندها از مواد اولیه دوستدار محیط زیست در محصولات خود استفاده می کنند و حامی شرایط کار منصفانه و تولید محصولات بادوام با طول عمر بیشتر هستند.

مصرف کنندگان می توانند با انتخاب جایگزین های مناسب برای فست فشن از اثرات منفی زیست محیطی تولید پوشاک کم کنند و پایداری را در صنعت مد رواج دهند.

چاپ این صفحه