چاپ این صفحه

توجه تولیدکنندگان جهانی ماشین آلات نساجی و پوشاک به بازار بنگلادش

تعداد بازدید : 174
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
در حال حاضر ارزش بازار ماشین آلات نساجی و پوشاک بنگلادش بیش از 4 میلیارد دلار بوده و رشد سالانه آن نیز تا 20 درصد است.

به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز، نمایشگاه بین المللی نساجی و پوشاک داکا 2023(DTG) که بزرگ ترین نمایشگاه ماشین آلات نساجی جنوب آسیا به شمار می رود، از تاریخ 15 فوریه در ICCB در شهر داکا کار خود را آغاز کرد.

از آن جایی که برندها و خریداران بین المللی همچنان بنگلادش را به عنوان تامین کننده مطرح پوشاک انتخاب می کنند تولیدکنندگان بین المللی ماشین آلات نساجی نیز پتانسیل زیادی را در بازار ماشین آلات نساجی و پوشاک این کشور مشاهده کرده اند. علاوه بر آن سفارشات کاری از چین، پاکستان و ... به بنگلادش منتقل شده است.

به گفته رییس انجمن ماشین آلات نساجی بنگلادش-محمدعلی خوکن-حدود 1200 برند تامین کننده ماشین آلات و راهکارهای فناوری از 35 کشور مختلف در نمایشگاه DTG حضور داشتند و در آن جا فناوری های پیشرفته، راهکارهای به روز و جدیدترین ترندهای صنعتی را در 1600 غرفه به نمایش گذاشتند.

تولیدکنندگان نساجی و پوشاک بنگلادشی این فرصت را داشتند تا با تامین کنندگان ماشین آلات و فناوری های به روز دنیا زیر یک سقف باشند.

رویداد دیگری نیز در کنار این نمایشگاه برگزار شد که مجمع نوآوری نساجی(TIF) نام داشت و سه موضوع مهم مورد بحث در آن عبارت بود از فناوری و فرایند، اتوماسیون و انقلاب صنعتی چهارم، پایداری.

در این دوره از نمایشگاه DTG تجهیزات، مواد اولیه و اکسسوری های جامع و کاملی که در مراحل مختلف زنجیره های صنعتی نساجی و پوشاک شامل ریسندگی، بافندگی تاری پودی، بافندگی حلقوی، رنگرزی، چاپ، تکمیل و بخش های مختلف تولید پوشاک مورد نیاز است، به نمایش گذاشته شد.

جانپیرو والسچی، مدیر فروش کمپانی ایتالیایی سانتونی-تولیدکننده ماشین آلات نساجی-که در چین هم فعالیت دارد گفت که بنگلادش بازار خوبی برای کمپانی آن هاست چون حتی در دوران پاندمی کووید-19 نیز دارای رشد تجاری بوده است.

رییس فدراسیون اتاق صنایع و بازرگانی بنگلادش نیز عنوان کرد که هدف تعیین شده برای صادرات کالا از بنگلادش 300 میلیارد دلار تا سال 2041 است. تولید پوشاک نوآورانه و پایدار در دستیابی به این هدف موثر است.

دولت این کشور اخیرا به منظور تضمین تامین بی وقفه گاز برای صنایع قیمت این حامل انرژی را افزایش داد اما وضعیت همچنان بهتر نشده است.

خوکن اخیرا نارضایتی خود را از رقابت غیراخلاقی بر سر قیمت اظهار داشت و گفت: "برندهای مطرح فشن در جهان در پی بحران انرژی و افزایش هزینه ها قیمت واحد پوشاک را افزایش داده اند اما تولیدکنندگان پوشاک در بنگلادش برای این که بتوانند سفارش بگیرند این قیمت را کم کرده اند. در نتیجه ما امکان عرضه پوشاک با قیمت واقعی آن را نداریم و در زمینه چانه زنی با برندها مردود هستیم. رقبای ما نظیر چین، ویتنام و هند سفارشات خود را با قیمتی حدود 22/33 تا 30/48 دلار در قیمت واحد پوشاک(ارزش به دلار/کیلوگرم) دریافت می کنند در حالی که برای تولیدکنندگان بنگلادشی این مقدار حدود 12 یا کمتر است."

موضوع مهم تر رقابت غیراخلاقی بر سر قیمت در بخش پوشاک آماده است که باعث آسیب جدی به کل زنجیره ارزش پوشاک می شود. بعضی مواقع تولیدکنندگان پوشاک به دلیل این که بدون هزینه یابی سریع سفارش می گیرند، دچار اشتباه می شوند. سفارش گرفتن با فروش زیر قیمت باعث خراب کردن بازار می شود. باید از فضای رقابتی غیراخلاقی و نابرابر خارج شد تا کل زنجیره ارزش فرصت نفس کشیدن پیدا کند.

خوکن می گوید از آن جایی که تولیدکنندگان بنگلادشی پوشاک با کیفیت بالا تولید می کنند پس باید با خریداران برای قیمت منطقی و درست مذاکره نمایند.

 

چاپ این صفحه