چاپ این صفحه

معرفی اولویت‌های سرمایه‌گذاری در ایران در قالب شش بروشور

تعداد بازدید : 164
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
فریال مستوفی، رئیس مرکز سرمایه‌گذاری اتاق تهران از انتشار شش بروشور توسط این مرکز با محتوای راهنمای سرمایه‌گذاری در بخش‌های اصلی اقتصادی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این بروشورها به جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور کمک کند.

مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران، شش جلد بروشور راهنمای سرمایه‌گذاری در بخش‌های اصلی اقتصادی کشور شامل حوزه‌های کشاورزی، صنعت، معدن، انرژی، گردشگری و سلامت را تهیه و منتشر کرد. رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران با اعلام این خبر گفت: اقتصاد ایران اکنون در مرحله حساسی قرار دارد و به نظر می‌رسد جز با سرمایه‌گذاری پایدار، توسعه اقتصادی کشور امکان‌پذیر نباشد. در چنین شرایطی، گسترش همکاری با جامعه بین‌المللی می‌تواند پتانسیل‌های بی‌نظیر ایران که همه به آن واقف هستیم به فعلیت برساند. از این رو، حرکت سریع ایران برای برطرف کردن موانع و شناسایی شکاف‌ها و ارائه راه‌حل‌هایی برای ترویج سرمایه‌گذاری بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از اتاق تهران، فریال مستوفی با بیان اینکه بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی می‌توانند نقشی پیشرو در افزایش سرمایه‌گذاری‌ها ایفا کنند، افزود: در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران، هدف ما ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برای تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری آنها در ایران از یک سو و ارائه بستری برای شرکت‌های ایرانی جهت پیوستن به زنجیره‌های ارزش جهانی است تا به پتانسیل‌های واقعی خود برسند.

او با اشاره به اینکه یکی از الزامات ترویج سرمایه­گذاری، ایجاد آگاهی از ارزشی است که یک کشور می­تواند به سرمایه­گذاران خارجی در بخش­های مشخص ارائه دهد، ادامه داد: اطلاعات نقش کلیدی در مراحل اولیه تصمیم­گیری سرمایه­‌گذار خارجی ایفا می‌کند. وجود اطلاعات مرتبط، دقیق و کامل، عدم اطمینان را برای سرمایه‌گذار کاهش داده و بر تصمیمات آنها تأثیر می­گذارد. البته تحقیقات نشان می­دهد که عدم تقارن اطلاعاتی، محدودیتی مهم در جریان سرمایه‌گذاری خارجی است و ارائه اطلاعات به سرمایه­گذاران، نقش مهمی در کاهش  این عدم تقارن دارد و هر چقدر تلاش کنیم داده‌ها و تحلیل­های به روزتر و دقیق‌تری ارائه کنیم، شانس تأثیرگذاری بر تصمیمات سرمایه­گذاران افزایش می یابد.

 مستوفی در ادامه توضیح داد که یکی از اقدامات مرکز خدمات سرمایه‌گذاری برای ارائه اطلاعات معتبر، دقیق، مرتبط و جامع، تهیه بروشورهای سرمایه‌گذاری بوده است.

او در ادامه به فرآیند تهیه این بروشورها پرداخت و گفت: قبل از تهیه این بروشورها، مطالعه‌ای با همکاری بخش دانشگاهی برای تحلیل زیربخش­های اولویت­دار بلوک­های کلیدی اقتصاد ایران انجام گرفت. طبق این پژوهش، تعامل زیربخش­های بلوک­های مختلف اقتصادی با فعالیت­های تولیدی و خدماتی ایران بررسی شد و جایگاه هر زیربخش و زیربخش­های دارای اولویت در هر بلوک با به­کارگیری روش MICMAC در مدل‌سازی داده-ستانده مشخص شد. اساس این روش، هیبریدی است که به صورت تلفیق میان پیوندهای پسین (Forward Linkages) و پیوندهای پیشین (Backward Linkages) و به واسطه MICMAC در چهار ساحت خودمختار، وابسته، مستقل و پیوندی طبقه‌بندی می‌شود.

مستوفی ادامه داد: در مجموعه بروشورهایی که مرکز تدوین کرده است، ضمن معرفی اجمالی بخش مربوطه و ارائه ارقام عمده تجارت، واقعیت‌هایی از سرمایه‌گذاری در آن بخش و مشوق‌های سرمایه‌گذاری، چشم‌انداز دولت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آن بخش آورده شده است.

 او  یکی از دشواری‌های تهیه این بروشورها را نبود اطلاعات دقیق عنوان کرد و گفت: گرد‌آوری این اطلاعات ممکن است در نگاه اول، کاری سهل به نظر برسد اما به محض آنکه شما می‌خواهید اطلاعات دقیق و مرتبط را گردآوری کنید، متوجه می‌شوید که چقدر ممتنع است و خلاهای زیادی وجود دارد.

رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران در ادامه ابراز امیدواری کرد که این بروشورها به برجسته کردن ایران به عنوان یک مقصد با اهمیت سرمایه‌گذاری کمک کرده و آگاهی را افزایش داده و بر طرز فکر سرمایه‌گذاران در مورد ایران تأثیر مثبت بگذارد. در عین حال به آنها در درک ساختار اقتصادی پویای ایران و فرصت­های سرمایه گذاری در بخش‌های مربوطه کمک کند و مهم‌تر آنکه، آنها را وا دارد تا گام­های بعدی را برای سرمایه­گذاری در ایران بردارند.

 

این بروشورها را اینجا دریافت و مطالعه کنید.

چاپ این صفحه