چاپ این صفحه

چین و امارات بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران

تعداد بازدید : 196
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۲/۲۰
براساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، در نخستین ماه امسال تجارت خارجی ایران با رشد بیش از ۱۷ درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته مواجه شده است و مانند سال گذشته چین و امارات به عنوان بزرگ‌ترین مشتری و واردکننده صدرنشین فهرست تجارت خارجی انتخاب شدند.

طبق جدیدترین گزارش گمرک از جزئیات واردات و صادرات محصولات و کالاهای مختلف، در یک ماهه نخست سال ۱۴۰۲ میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۰ میلیون و ۴۷۱ هزار تن و به ارزش سه میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی ۷۶/۱۷ درصدی در وزن و کاهش ۹۳/۱۲ درصدی از نظر ارزش دلاری داشته است.

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از ایسنا، میزان واردات کشور در این مدت با کاهش ۷۹/۲۴ درصدی از نظر وزنی و ۰۲/۱۳ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ارقام یک میلیون و ۸۲۹ هزار تن و سه میلیارد و ۸۷ میلیون دلار رسیده است.

طی یک ماهه نخست سال ۱۴۰۲ بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشورهای چین با رقمی بالغ بر یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار و سهم ۲۸/۳۱ درصد از کل ارزش صادرات، عراق با ۶۰۹ میلیون دلار و سهم ۷۱/۱۶ درصدی، ترکیه با ۵۵۰ میلیون دلار و سهم ۱۰/۱۵ درصدی، امارات متحده عربی با ۳۲۰ میلیون دلار و سهم ۷۸/۸ درصدی و هند با ۱۲۰ میلیون دلار و سهم ۲۸/۳ درصدی از کل ارزش صورت گرفته است.

طی یک ماهه نخست سال ۱۴۰۲ امارات متحده عربی با اختصاص رقمی بالغ بر یک میلیارد دلار و سهمی در حدود ۷۲/۳۲ درصد از کل ارزش واردات در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است. چین با ۸۷۳ میلیون دلار و سهم ۲۸/۲۸ درصدی، ترکیه با ۳۵۳ میلیون دلار و سهم ۴۴/۱۱ درصدی، آلمان با ۱۲۹ دلار و سهم ۱۷/۴ درصدی و هند با ۱۱۰ میلیون دلار و سهم ۵۷/۳ درصدی از کل ارزش واردات جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات به‌شمار می‌روند.

طی یک ماهه نخست سال ۱۴۰۲ میزان ترانزیت خارجی کشور در حدود یک میلیون و ۸۶ هزار تن بوده که نسبت به رقم یک میلیون و ۲۳۴ هزار تن در مدت مشابه سال گذشته کاهشی ۰۵/۱۲ درصدی داشته است.

چاپ این صفحه